Vad är Google Ads?

Har du också funderat på hur Google Ads fungerar?
Det är Googles verktyg och plattform för annonsering på deras sökmotor. Genom att annonsera via deras plattform så når du ut direkt till dem personer som är intresserade av den tjänst, produkt eller vad det nu är som man söker efter och som du vill synas på. Betald marknadsföring direkt mot slutkund med andra ord.

Men hur fungerar det egentligen med Google annonsering?

Lönsam, effektiv och relevant annonsering med Google Ads

Med hjälp av Google Ads så visar du dina annonser i exakt rätt tillfälle - när personer söker efter det som du och ditt företag erbjuder. Det sker antingen via sökmotorn Google eller i någon annan plattform i deras nätverk.

Egentligen spelar det ingen roll vilket eller vilka mål som ni har med er betalda marknadsföring (annonsering) - Google Ads är säkerligen en bra kanal för er.
Det kan handla om att stärka erat varumärke, produktlansering, säljkampanj eller kanske lanseringen av erat start-up bolag.

Vad är Google Ads och hur fungerar det?
Google Ads hette tidigare Google Adwords

Olika typer av plattformar för Google Ads

Google Shopping

Google Shopping är plattformen för ehandlare som har som mål att öka sin försäljning. Era produkter syns i det vanliga sökresultatet men i ett format som inkluderar både bilder på aktuell produkt och även ett pris för produkten. På så sätt så ges ni stora möjligheter att verkligen skapa interaktionen och konverteringen med sökaren.

Sökannonsering på Google

Det kanske vanligaste formatet för annonsering är via deras sökannonsering. Med det så syns dina annonser i deras sökresultat vid sökningar som är kopplade till din annonskampanj.
Din annons visas antingen högst upp (före det organiska resultatet) eller längst ner på sidan (efter det organiska resultatet).

Sökannonsering är väldigt bra för de flesta företagen och andra som vill annonsera på Google. Jag rekommenderar sökannonser när du vill sälja något eller stärka ditt varumärke av någon anledning. Dina annonser syns ju när personen är inne i den så kallade köpprocessen och kommer troligen klicka på din annons. Inte helt ovanligt är det att personen i fråga har gjort lite efterforskningar redan angående den produkten eller tjänsten som man är intresserad av och är alltså i stort sett klar för att göra ett köp eller en konvertering. Här är det alltså mycket fördelaktigt med Googles sökannonsering.

Bannerannonser på nätet

Det här är annonser som syns på andra webbplatser via Googles Displaynätverk. Din annons kan med andra synas på nyhetssiter, bloggar eller andra typer av siter som är relevanta för annonsen. Du kan självstyra vilken typ av siter du vill att din annons ska synas på.

Jag tipsar företag och andra som vill stärka sitt varumärke om just bannerannonser då det lämpar sig bra för just det. Det är en bredare approach med sina annonser jämfört med t ex sökannonser. Med bannerannonsering så når du personer som är intresserade av det ämne, område eller bransch som ni fokuserar på medan sökannonser är kopplat till den specifika sökningen i sig.

Fördelar med Google Ads

Vilka fördelar kan man se genom att använda sig av Google Ads då?

Well, det är flera fördelar med annonsering via Googles olika plattformar (några av dem beskrev jag ovan) men det är ett väldigt bra (och obligatoriskt) komplement till din övriga marknadsföring.

Här är några fördelar som jag ser det:
Kunderna hittar dig. Inte tvärtom.
Med Google Ads så kommer kunderna till dig när dem själva är intresserade och redo för att göra t ex ett köp. Kunderna söker efter något som du erbjuder och hittar er via annonser på Google. På det sättet så finns ni där när kunden själv vill, behöver och förväntar sig att hitta er. Superbra tycker jag och oerhört effektivt.

Du betalar bara för faktiska besök.
Med Google Ads så betalar du bara för besök på din webbplats som kommer från annonsen och klick på den. Jämför det med traditionell annonsering i t ex tidningar där du betalade dyra pengar men hade ingen aning om hur många som egentligen såg din annons och blev intresserade av era produkter tack vare den.
Med sökannonsering på Google så får du en kostnadseffektiv annonskampanj som kommer ge er leads och försäljningar.

Mätbarheten är bra.
Du kan mäta väldigt många parametrar i plattformen och får på så sätt en mycket bra och samlad bild över hur pass bra den aktuella kampanjen har varit.
Du kan t ex mäta antalet besök på din webbplats från annonsen, vilka produkter som säljer bäst, vilken av dina annonser som har fungerat bäst och vid vilka tider samt att du även kan se hur många köp som gjorts. Bland annat.

Vill du få hjälp med att annonsera på Google så kontakta mig här.

"Google Ads är ett av de mest effektivaste sätten du kan annonsera på idag. Du når rätt personer, vid rätt tillfälle och du gör det när dem är i rätt del av sin köpprocess.
Det kan inte bli bättre."

Magnus Strandberg