magnusstrandberg.se

magnusstrandberg.se

magnussstrandberg.se

magnus
strandberg.se

vad är content för något?

Jag är en skribent, content writer i Borås och Göteborg
(och ibland utanför Sverige)

Att skriva intressanta, berättande och engagerande texter för er hemsida
Allt handlar om att ha bra texter på hemsidan

Vad är content?

vad är content för något. Skapa engagerande och berättande content, innehåll som fångar dina besökare. content borås. 
						 content göteborg. seo borås, seo göteborg

Dela den här artikeln om vad content är med dina vänner och kollegor

Vad är content? Alla pratar om content men vad är det för något?

Content eller innehåll - uttrycket känner många av oss igen vid det här laget. Men vad är det, egentligen? Handlar det enbart om att skriva säljande texter?

I den här artikeln tänkte jag hjälpa dig att förstå vad content är för något och vad man menar när man pratar om content. Att skriva i marknadsföringssyfte har radikalt ändrats de sista 3,4 åren i och med den utveckling vi har sett i den digitala världen. Idag räcker det inte med dem tradionella angreppssätten när det gäller digital marknadsföring - konsumenter förväntar sig helt andra saker idag och kommer förvänta sig helt anda saker imorgon.

Det är skillnad på content marketing och content. Content marketing riktar sig till att få kunder och potentiella att ändra sitt beteende på något sätt. Eller som Joe Pulizzi har sagt:

– Content är bara…content, om det inte påverkar dina kunder och prospekt att förändra sitt beteende. Gör det det, kallas det content marketing.

Är content bara content?

Visst, content är bara content. Men vad som räknas in i content och hur det kan öch i en del fall bör göras är mycket mer komplext än att bara skriva.
Det handlar om allt från vilken plattform man använder till vad och hur ofta man presenterar sin content för sin publik. Men en viktig sak och det är något som är och kommer vara allt viktigare i framtiden och det är att den content som man publicerar för sin publik måste vara något som ger någon form av värde för mottagaren - på 80-talet fungerade det med att basunera ut sitt budskap om billiga produkter och rea men idag gör det inte det. Sådant ses idag som brus och dissas direkt av din publik.

Du måste alltså skapa en form av relation med din publik, dina kunder eller vilka det nu är om är din målgrupp. Men huar skapar man en sund, hållbar och långsitkig relation då?

Trovärdgihet. Ärlighet. Transparens. Humor. Öppenhet. Berättande.
Där har du några nyckelord som jag ser det som man behöver tänkta på när man ska skapa content 2018. Det finns oerhört mycket mer som man behöver fokusera på men jag kan inte avsläja allt, eller hur?

Hur gör man bra content då?

Eftersom content handlar om budskap, skapa relation och att få din publik engagerad så grundar sig det i någon form av idé ni har, eller hur? Har ni ingen idé kan ni inte heller skapa något, så enkelt är det ju.
Ledordet när man ska skapa bra content är "The trick is to make your content as customer focused as possible." Man måste alltså, om man vill lyckas, fokusera på kunden och mottagaren av budskapet. Låter ju enkelt...
Några tips för ett bra content arbete:

  • 1. Förstå vem du vänder dig till
  • Att förstå vem (din målgrupp) du vänder dig till låter ju lite som en självklarhet kan man ju tycka. Men faktum är att alltför ofta så glöms det faktiskt bort.
    Bra och smart skriven cotnent utgår från att skapa exakt det som målgruppen vill ha/behöver, göra det i exakt rätt tid och att göra det rätt målgrupp.

  • 2. Ta reda på vad
  • Efter att du har identifierat din målgrupp och vem/vilka du ska vända dig till så är det dags att ta reda på vad dem vill få till sig. Kolla t ex på trender och på vad din målgrupp söker på.

  • 3. Slå ihop det med ert arbete med sökmotoroptimering
  • Att redan från början anpassa sin content så det går i linje med erat arebete med seo, sökmotoroptimering så vinner ni mark och engagemang ganska fort. Genom att man skapar content som är anpassat för seo så skapar ni också en stabil grund som talar om för sökmotorerna att det här är genomtänkt, välarbetat och äkta. Det äslakr t ex Google. Det spar också tid åt er senare eftersom ni inte behöver göra om er content. Ni vinner också en högre position i sökresultaten redan från början.

  • 4. Mät, följ upp och utvärdera
  • Mät hur pass bra er content är och vilken effekt det ger. Använd era nyckeltal, KPI'er, tillsammans med era affärsmål och den inriktning ni har valt. Data, utvärdering och uppföljning är en nyckelfaktor för om ni ska lyckas med ert content arbete eller inte.

  • 5. Anpassa och upprepa
  • Content som fungerar ska man återanvända. Jag menar inte att ni ska kopiera det rakt av utan ta det som fungerar och väv in det i ert nya projekt, nyhetsbrev eller vad det nu kan vara.

    Content som inte skapar värde för mottagaren eller er själva bör ni fundera på om ni ska ta bort från er content plan, kalender medans content som ger er något faktiskt också ska användas igen och premieras.
    Använd verktygen ni har för att möta och följa upp för att se hur kunderna reagerar, agerar på er content och använd den insikten ni får till kommande content arbete.

Läs mer om vad jag kan hjälpa er med.
Jag hjälper företag och organisationer (även privatpersoner) i Borås och Göteborg med sökmotoroptimering och säljande, informativa och berättande texter och innehåll för er digitala marknadsföring.

Om magnus strandberg

Jag gillar den digitala närvaron och den digitala världen. Därför vill ajg hjälpa och bistå med det jag kan inom seo, sökmotoroptimering och att synar i sökresultaten i Google. Syns bättre och på rätt sätt på Google med effektiv seo, sökmotoroptimering.

Det här lägger jag helst min tid på (ja, det är mer än 100%):

DESIGN - 90%

60% Complete

UTVECKLING - 60%

60% Complete

CONTENT OCH SKRIBENT - 75%

60% Complete

SEO, SÖKMOTOROPTIMERING - 95%

60% Complete

Jag är en webdesigner, webutvecklare, skribent och content writer i Borås och Göteborg. Jag kan också SEO - sökmotoroptimering. Men det har du säkert redan märkt eftersom Du troligen har sökt efter t ex webdesigner, ny hemsida, webbsida eller skribent eller något liknande på google och sfått syn på mig och min webbsida i sökresultatet på din sökning. Läs mer om seo och sökmotoroptimering här.

Jag kan seo - sökmotoroptimering. Men jag kallar mig inte för "seo-expert" som så många andra gör. Faktum är att jag tycker du ska vara lite vaksam när någon kallar sig för seo-expert. sök på t ex sökmotoroptimering borås - kommer personen eller företaget upp i sökresultatet? Bra, men vilken placering får personen eller företaget? Det visar om personen är expert eller inte. Jag vet att jag kan en hel del om seo och sökmotoroptimering och därför erbjuder jag dig/er mina tjänster inom det. Så enkelt är det.

kontakta mig

Sökmotoroptimering Borås, göteborg. Kontakt magnus strandberg när ni är i behov av en mer närvarande partner för er digitala marknadsföring och seo, sökmotoroptimering.

Kontakta mig när ni behöver hjälp med att synas bättre på google och andra sökmotorer. Vill du ha en högre placering i sökresultat på google - anlita mig, jag kan sökmotoroptimering.
Med mig får Ni en mer personlig och mer närvarande partner i erat digitala arbete. Oavsett om ni vill ha en ny websida, hjälp med er websida, behöver få texter skrivna eller vill ha riktigt och proffesionell hjälp med att synas på sökmotorer - sökmotoroptimering.
Magnus Strandberg - sökmotoroptimering i Borås och i Göteborg.

Ring mig på

+46739 65 12 00

Maila till mig:

magnus(at)magnusstrandberg.se

Ser fram emot att få höra från just Dig och även presentera närmare vad jag kan hjälpa Er med!