SEO, Sökmotoroptimering

Att förstå hur sin hemsida presterar och hur väl den möter kraven för sökmotoroptimering är vitalt.
Kan du inte det så vet du inte vad du ska fokusera på.

Öka synligheten på Google med Sökmotoroptimering

Kärt barn har många namn sägs det ju. Och det stämmer sannerligen när det gäller SEO. Men vad är seo egentligen och hur kan man arbeta med det?
Jag hjälper er att reda ut frågorna du har om sökoptimering - vill ni sedan få hjälp så är det bara att höra av Er.


Synlighet på Google - hur?

SEO handlar om, som du säkert redan vet, hur man bäst syns vid sökningar på t ex Google. När någon som är intresserad av en produkt eller tjänst som Ni erbjuder så vill ni ju komma så högt upp som möjligt för att få besökare till sidan. Enkelt sagt så är det där SEO kommer in i bilden - hur man gör för att synas på rätt positioner vid rätt sökningar i Google.


Att synas bra på Google handlar inte enbart om att synas på plats 1 på varje tänkbar sökning som kan göras efter ert företag. Det handlar om att identifiera och hitta rätt sökningar att synas på.
Driver ni en bilverkstad t ex så erbjuder ni säkert en rad olika tjänster som t ex service, däckbyte, ac-reparation, fönsterbyten och mer. Så istället för att bara fokusera på att synas för ordet bilverkstad så ska man jobba med andra tänkbara sökord, sökfraser kopplat till det som ni erbjuder. Utöver det så är ni säkert specialiserade på några utvald bilmärken också, eller hur?


Det jag beskrivit ovan kan sammanfattas med sökarens intentioner - vad man i branschen kallar för "sökintention" eller "search intent" på engelska. Det handlar helt enkelt om att identifiera vad man egentligen är ute efter när man söker efter era tjänster t ex. I exemplet med bilverkstad så kan vi leka med tanken att ni är specialister på Volvo och BMW. Då kan man tänka sig att optimera mot sökfraserna "Volvo ac service" och "BMW ac service".
När man jobbar med specifika sökord, sökfraser så är det också viktigt att man ser till att man har sidor på sin webbplats som är dedikerade för just det sökord, sökfrasen - man kallar det för landningssidor. Det innebär att man fokuserar innehållet på den sidan för just det sökordet med syftet att hamna högt upp på sökningar kopplat till det. Smart va?


Varför ska man satsa på SEO, Sökmotoroptimering?

SEO (sökmotoroptimering) ökar och breddar din synlighet på sökmotorer som t ex Google. Google har idag en överlägset ledande position som den sökmotorn som vi svenskar använder oss av när vi söker efter något på nätet. Man har en marknadsandel på ca 95% och det utförs ca 55 miljoner sökningar på deras plattform. Varje dag.
Du förstår säkert potentialen om man lyckas med sin sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering är det bästa och mest effektiva sättet för er att nå ut till nya kunder och få nya besökare till er hemsida. Genom att göra sin SEO på ett bra sätt så hjälper du Google att förstå och tolka din sida och på vilket sätt den är bra för den som söker. Det är alltså ett effektivt sätt för er att lyckas med er onlinemarknadsföring.

Men för att lyckas med er satsning på SEO så kräver det att ni jobbar utifrån ett datadrivet perspektiv med utgångspunkt i vad er målgrupp och potentiella kunder söker efter och vad dem är intresserade av. Vidare behöver ni förstå hur er hemsida presterar rent tekniskt, hur era konkurrenter arbetar med sin onlinemarknadsföring, vilka förändringar det sker i er bransch och i omvärlden. Bland annat.
Oavsett om ni är ett företag eller verksamhet som verkar lokalt eller om ni vill synas över hela Sverige så behöver ni arbeta med dem här sakerna. Era konkurrenter gör det redan.

När det gäller onlinemarknadsföring (digital marknadsföring) så finns det flera olika sätt och former att göra det på - man kan göra det organiskt (SEO) men man kan också göra det genom betald annonsering på Google - Google Ads. En stor skillnad (ibland en fördel) mellan dessa två är att du syns direkt högre upp när du annonserar jämfört med när du jobbar med SEO. Men du ska också vara medveten om att när du slutar annonsera så tappar du också den synlighet du haft tack vara annonseringen.
När du jobbar med SEO (sökmotoroptimering) så har du alltid din synlighet oavsett vad - dygnet runt, när den som är intresserad av dina tjänster söker.

Några fördelar med Sökmotoroptimering

Ökad varumärkeskännedom

När man har synlighet i sökmotorer som Google så leder det till en ökad exponering med fler visningar och besök som ett resultat. Det ger er även en ökad insikt om erat varumärke när ni syns bra i sökresultaten.

Mer kostnadseffektivt

Sökmotoroptimering är kostnadseffektivt. Den ger er mer trafik som faktiskt är intresserad av era tjänster och produkter. Det här innebär att den investering ni gör har en högre ROI över tid.

Öka besökarantalet

Det är ingen hemlighet att ju högre position du har ju fler besökare kan du få. Det och en bra optimerad sida vad gäller t ex meta-taggar och innehåll ger en mer trafik som faktiskt konverterar.

Förbättra UX - användarvänligheten

En webbplats ska vara lätt för sökmotorer och personer att tolka och förstå. Genom en tydlig struktur som är enkel att ta till sig så blir webbplatsen mer användarvänlig vilket i sin tur kan öka engagemanget.

Hur fungerar Sökmotoroptimering?

SEO, sökmotoroptimering består av flera olika delar som man behöver känna till. Det som är viktigt att förstå är att man gör seo dels för besökaren men också för sökmotorerna. Man ska alltså tänka både på den som söker och på den plattform som personen söker via. Man ska alltså skriva teknisk SEO för sökmotorn och också (framförallt) bra innehåll/content för sina besökare.


Min erfarenhet av SEO säger mig att en kombination av en hemsida som är bra tekniskt optimerad och har bra, intressant och välskrivet innehåll, content kommer lyckas bra. Ta inga genvägar, det lönar sig inte.


SEO är en långsiktig investering

Det är så - SEO är ett långsiktigt arbete. Det förändras dessutom över tid. Det tar också tid att se dem fulla effekterna av sin sökoptimering och insatserna man gör. Det viktigaste då är att ta fram en strategi som man håller sig till och ständigt analyserar och utvärderar. På så sätt kan man känna sig lugnare med att man vet vad som händer, vad man ska göra men också vad man redan har gjort.


Om ni dessutom har en helt ny hemsida med ett nytt domännamn så tar det troligen längre tid än med en befintlig hemsida/domän. Hur lång tid det tar innan just ni ser resultat är som du förstår svårt att svara på men räkna med 3-6 månader. Den första perioden efter att ni har lanserat en ny sida så kommer ni se stora hopp och förändringar i sökresultaten - det är fullt normalt och en logisk konsekvens av Googles algoritmer. Google testar er hemsida mot olika sökningar och kommer därefter att placera den på den position som ni sedan ska bygga vidare på

SEO, Sökmotoroptimering, sökoptimering. Hur syns ni vid sökningar på Google idag?

Syns ni verkligen på det sätt ni vill synas på?

När man pratar om SEO idag så pratar man mycket om att möta sökarens intentioner, behov och beteende. Vad är det man egentligen förväntar sig att få se när man söker efter något?
Så för att lyckas med sin sökmotoroptimering idag så behöver man göra sina analyser och uppföljningar på rätt sätt och även på kontinuerlig basis.

Vill ni få lite insikter om hur er hemsida presterar? Maila mig så återkommer jag.


Behöver min webbplats Sökmotoroptimering?

En vanlig fråga, fortfarande, jag får ibland är "behöver verkligen min hemsida SEO?"

Tänk på att det bara i Sverige görs lite mer än 55 miljoner sökningar på Google varje dag. Det ökar dessutom år för år, månad för månad.
Lägg därtill att ungefär var tredje sökning är unik vilket innebär att man behöver jobba med sin sökoptimering kontinuerligt. Idag är sökmotorerna (framförallt Google) gjorda så att man visar lokala resultat kopplat till sökningarna.


Kan jag göra SEO för min webbplats själv?

Mitt första svar på det är - absolut, visst kan du göra det.
Men kom ihåg att sökmotoroptimering är en komplex "vetenskap" där det görs många förändringar varje dag som man behöver känna till. Det finns alltså ett stort utrymme för att göra fel saker när man pratar om SEO. Om du dessutom inte har en tydlig och genomarbetad strategi så kommer du för eller senare misslyckas med din sökmotoroptimering.

Beroende på hur mycket du kan rent tekniskt om sökmotoroptimering, vilket engagemang och tid du kan lägga ner samt hur komplex din webbplats är så kan det vara bra att överlåta arbetet till seo-konsult eller en seo-byrå som gör arbetet åt Dig. Men lär dig ändå alltid grunderna inom SEO så du förstår på ett annat sätt vad konsulten eller byrån gör åt dig.

Men undvik billiga lösningar då det inte kommer ge dig det resultat du förväntar dig - bra SEO tar som sagt lång tid och i och med det så ska det vara en viss kostnad för det också. Det finns inga genvägar, inga "smarta och billiga tips" för att snabbt lyckas.