Ankartexten kommer från engelskans uttryck för ankare - "anchor". På en hemsida är det den text som är länkad till en annan sida som den här länken jag har här för att visa vad sökmotoroptimering Borås är för något.

Vad gör en ankartext?

En ankartext skrivs för att beskriva vad som finns på den sidan som man vill att besökaren ska besöka genom att klicka på den länken. Man skriver koden för det i HTML-dokumentet för den sida du ska ha länken på.
Man skriver den mellan "a-taggarna" i koden och i HTML så skriver man alltid en öppnings-tag och en stängnings-tag till de attribut man vill lägga in. Exempel: vad är seo.
Ankartexten är alltså den text som står mellan "a - taggarna", i det här fallet så är det orden "vad är seo". Det är också smart (och ett måste) att göra så texten sticker ut och drar till sig uppmärksamhet eftersom att vi vill att man ska klicka på länken, eller hur? I mitt exempel har jag valt att lägga texten i en lila/blå tonad färg så att den sticker ut.

Ankartexter är ett begrepp och en metod som ofta förekommer när man pratar om sökmotoroptimering eller seo. Det är ofta en del av din strategi och din taktik du har för ditt arbete med seo eller er digitala marknadsföring online. Men det kan också vara så att dina ankartexter straffar dig om du tänker använda dem för att ha för många ankartexter som länkar till samma sida för att på så sätt försöka hamna i topp på Google t ex. Var smart och gör det naturligt - försök aldrig lura t ex Google, det lönar sig inte på lång sikt.

"Försöker du vinna mark genom att överoptimera så kommer du garanterat att bli straffad av Google. Gör din sökmotoroptimering naturlig då det kommer löna sig i längden."

Exakt det som jag beskrivit ovan har lett till att Google har minskat innebörden av just ankartexterna för att få bort dem hemsidor som fuskat.
Är det helt onödigt då att optimera dem ur ett SEO-syfte? Nej, absolut inte. Även om Google nu lägger mindre vikt vid ankartexterna så spelar dem fortfarande en viktig roll då dem är en del av algoritmerna.
Men tänk alltid på att när du skriver ankartexter så gör det naturligt - försöker du vinna mark genom att "överoptimera" så kommer du garanterat bli straffad av Google.

Olika sätt att skriva ankartexter på

Det finns, som med flera andra saker när det gäller sökmotoroptimering, flera sätt att skriva ankartexter på. Dem två vanligaste sätten är "Exakt matchning" och "Delvis matchning eller relaterade sökningar".
Exakt matchning - innebär att du länkar till en annan webbsida med exakt det sökordet som du vill ranka högre på. I mitt exempel ovan så vill jag ranka bra på frasen "Sökmotoroptimering Borås" och använder då det i ankartexten.
Delvis matchning - innebär att du länkar med hjälp av relaterade sökord eller fraser. I mitt exempel skulle man kunna skriva något i stil med "Jag hjälper företag i Borås med texter till hemsidor". Här har jag fått med relaterade sökfraser till min primära sökfras. Smart va?

Det finns naturligtvis en hel del andra saker att tänka på också. Tänk på att ha med ert varumärke i text, länkar och annat - framförallt om ni är ett serviceföretag som erbjuder tjänster till andra företag eller personer.

Ankartext. Vad är det egentligen och hur ska man göra med sina ankartexter?

Använder du dina ankartexter på rätt sätt och gör det naturligt som en del av din strategiska seo så har du kommit en bra bit på vägen mot en riktigt lyckad onlinemarknadsföring