SEO Göteborg

Idag är konkurrensen på internet stenhård. Det gäller att förstå hur man söker på relevanta sökfraser, sökord i er bransch.
Genom att göra det och satsa på SEO Göteborg så kan ni nå nya kunder och besökare och i slutändan öka era affärsmöjligheter i Göteborg.

Låt mig få hjälpa er med sökmotoroptimering och organisk synlighet i Göteborg för er hemsida.

SEO Göteborg.

Hur fungerar det med SEO Göteborg?

Har ni ett företag som på något sätt har verksamhet som riktar sig till personer eller andra företag i Göteborg så vill ni ju också nå dessa personer, eller hur?
Det är här som arbetet med lokal sökmotoroptimering Göteborg kommer in i bilden. Genom ett arbetssätt som riktar sig till den lokala marknaden i er bransch så ökar ni era möjligheter till fler affärer och kunder i området som är intresserade av.

Att jobba med att synas vid sökningar i er bransch för Göteborg i Google är ett mycket kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på. Det som kostar i rena pengar är arbetsinsatsen.
Det fina med att fokusera på SEO för Göteborg innebär att ni lägger en stabil grund som ni kan dra nytta av och profitera på under en lång tid och på många olika sätt. Arbetet görs strukturerat och baseras alltid på fakta utifrån bland annat data från Google men även en mängd andra branschledande analysverktyg för organisk synlighet på internet.

En annan bra sak med att jobba med sökomotoroptimering är att era besökare hittar er när dem själva vill - det vill säga att dem söker efter tjänster och annat som ni erbjuder när dem har behovet och ni finns alltid där i sökresultatet. Så oavsett tid på dygnet så finns ni tillgängliga för era potentiella kunder.

En investering med bra ROI under en lång tid

Det som är smart med sökoptimering är att det är en investering ni gör som har kapacitet att ge er en ROI under en längre period än någon annan strategi inom marknadsföring. Organisk synlighet baseras på arbete som görs på er hemsida (bland annat) och det ligger ju kvar där så länge som ni själva vill. Det innebär att om ni når ett bra resultat och når en bra synlighet lokalt i Göteborg för intressanta sökord och sökfraser så behåller ni den platsen under en lång tid och ni får också därmed ett stadigt inflöde av besökare till er hemsida. Driver ni en e-butik så förstår ni ju att det kommer ge er ökade intäkter - en bra ROI helt enkelt.

Sökmotoroptimering Göteborg är en långsiktig investering

Det är så - SEO är ett långsiktigt arbete. Det förändras dessutom över tid. Det tar också tid att se dem fulla effekterna av sin sökoptimering och insatserna man gör. Det viktigaste då är att ta fram en strategi som man håller sig till och ständing analyserar och utvärderar. På så sätt kan man känna sig lugnare med att man vet vad som händer, vad man ska göra men också vad man redan har gjort.

Om ni dessutom har en helt ny hemsida (det vill säga ett nytt domännamn) så tar det troligen längre tid än med en befintlig hemsida/domän. Hur lång tid det tar innan just ni ser resultat är som du förstår svårt att svara på men räkna med 3-6 månader. Den första perioden efter att ni har lanserat en ny sida så kommer ni se stora hopp och förändringar i sökresultaten - det är fullt normalt och en logisk konsekvens av Googles algoritmer. Google testar er hemsida mot olika sökningar och kommer därefter att placera den på den position som ni sedan ska bygga vidare på

Behöver jag jobba med sökomotoroptimering för Göteborg?

En vanlig fråga, fortfarande, jag får ibland är "behöver verkligen mitt företag i Göteborg SEO?"

Absolut. Det skiljer sig bara på vilket sätt som just ni ska göra det på. Det kan handla om allt från att tillföra nytt innehåll till er hemsida i form av texter till att skapa helt nya sidor på er site som driver nya besökare. Har ni en ehandel så är mycket fokus på optimering av kategorisidor och produktsidor. Er situation är det som styr med andra ord.

Behöver ni snabbt få fler besökare till er site så rekommenderar jag (parallellt med SEO) att ni även satsar på Google Ads - läs mer om hur ni kommer igång med er annonsering på Google.

Hur går det då till att göra lokalt anpassad SEO för Göteborg?

När man vill fokusera en del av sin strategi med SEO till Göteborg så måste man göra det strukturerat med stöd av olika analyser. Dessa analyser ger fakta som är en viktig grund i arbetet med att synas lokalt i Göteborg på t ex Google. Som med allt annat när det gäller affärsutveckling och marknadsföring så måste man bygga det på fakta.

Man använder sig av flera olika analyser och det är situationen och målsättningen som även här styr vilka analyser man bör göra och hur djupa dessa analyser bör vara.
För att lyckas med SEO Göteborg så anser jag att man behöver göra tre olika analyser. Dessa tre är:

1. Sökordsanalys
En sökordsanalys görs för att man ska förstå vilka sökord och sökfraser som är aktuella och relevanta för det syfte som man har med sin satsning. Härär viktigt att förstå att bara för att en sökfras har en stor sökvolym så betyder inte det att ni ska satsa på just det.
Man behöver förstå att en sökfras med t ex 4,000 sökningar i snitt/månad är automatiskt oerhört tufft ur konkurrenssynpunkt. Mitt råd är att alltid börja en ny satsning på sökfraser och sökord med lite mindre sökvolym med stor potential för er verksamhet.

Genom att man gör en sökordsanalys baserat på ert primära sökord/sökfras så hittar man snabbt väldigt intressanta sökningar som är relaterade till det primära sökordet. Det är dessa som initialt kommer ge er en riktig skjuts i synligheten på Googles sökresultat.

2. Konkurrensanalys - konkurrentanalys
Den andra analysen man bör göra är att kolla hur era konkurrenter syns idag och på vilka fraser dem syns på. När man gör det så kollar man på hur starkt deras SEO-arbete är för att se möjligheter och potential.

Konkurrensanalys

En del av denna analys är att undersöka hur sökresultaten ser ut i nuläget. Det gör man enklast genom att söka på sökfrasen eller sökordet - tänk dock poå att rensa era cookies först och att även söka i inkognito-läget i din webbläsare. Med hjälp av olika verktyg (och kunskap om sökmotoroptimering) så undersöker jag bland annat textvolym, textrelevans, länkar, url-struktur och mycket mer.
Detta ger en bred men framförallt en samlad bild på hur det ser ut och vad som behövs göras för att lyckas ta bättre positioner i sökresultatet för SEO Göteborg.

Konkurrentanalys

Notera att jag skiljer på konkurrensanalys och konkurrentanalys. Det är två skilda saker och ska inte blandas ihop. Konkurrentanalysen har som syfte att se vilka konkurrenter ni har i Göteborg t ex.

3. Länkanalys
Den tredje analysen som jag anser att man bör göra är en länkanalys. Denna har som syfte att förstå hur bland annat era konkurrenter har gjort sin länkstrategi på. Här handlar det alltså om att hitta relevanta partners som vill länka till er hemsida. Tänk på att det är viktigt att länkarna ska vara relevanta, bra ankartexter samt att inte spamma med länkar i form av t ex sitewide-länkar.

Har ni verksamhet i Borås? - Då ska ni fokusera på SEO Borås.

"Att den lokala synligheten på Google för företag i Göteborg är viktig är ingen hemlighet - men jobbar ni verkligen på rätt sätt med det?"

Magnus Strandberg