magnusstrandberg.se

magnusstrandberg.se

magnussstrandberg.se

magnus
strandberg.se

Några myter om SEO du måste ha koll på

Sanslösa uttalanden och teorier om SEO, sökoptimering du bara måste läsa.


sökmotoroptimering. Syns bättre och på rätt sätt i Google. Sökmotoroptimering göteborg, borås

En mer personlig, engagerad och närvarande sökmotorkonsult

Ring mig på: 0739 - 65 12 00
eller skicka en e-post på: magnus(at)magnusstrandberg.se

10 myter om seo och sökmotoroptimering som du måste läsa

10 myter om sökmotoroptimering som du bara måste läsa. skratta åt dessa seo-myter

2018-10-20

Dela den här artikeln om sökmotoroptimering med dina vänner och kollegor

Läs om vad många faktiskt tror om SEO än idag.

Ibland får man höra rätt roliga saker när man jobbar med webben och med sökmotoroptimering. Vissa saker är helt enkelt för bra för att inte berätta om dem. Vissa av sakerna jag tar upp här nedan har dessutom sagts av självutnämnda experter i branschen - alltså personer som tar betalt för att hjälpa andra med SEO.

1. SEO har dött ut.

Det är sant. Det finns dem som hävdar att seo, sökmotoroptimering faktiskt har dött ut. Det kan säkert bero på det faktum att annonserna i sökresultaten syns före dem organiska resultaten och att man på så sätt får för sig att sökoptimering inte har någon betydelse.
Men, gå till dig själv - hur många gånger klickar du på annonserna medvetet när du letar efter kvalitativt innehåll?
Så, nej SEO är inte dött.

2. "Du kan ju alltid ringa till Google och be dem ranka min sida högre upp"

Det finns en anledning till att den här är punkt två på min lista över myter om SEO - det är för att det faktiskt har hänt!
En kund bad helt enkelt en byrå att dem skulle ringa in till Google och be dem förbättra hemsidans resultat.
Say no more!

3. SEO är inget annat än ett projekt

Det här är lite vanligare än vad du tror. Många tror nämligen att bra, smart och effektiv SEO är vad man kan likna vid ett projekt.
Många kunder tänker nämligen (min erfarenhet) att vi har en väldigt bra synlighet och ranking idag så varför ska vi fortsätta betala dessa pengar till SEO-byrån. Låt oss istället satsa på andra saker och pausa arbetet med den organiska sökmotoroptimeringen.

Det här är troligtvis det sämsta beslut du någonsin kan ta när du satsar på och jobbar med SEO. Att pausa när det går bra det är som att plocka bort målvakten och inte ersätta honom när du leder med 1-0 i andra matchminuten borta mot Manchester City i Premier League. Dömt att misslyckas. Precis som med allting annat så måste du bli ännu bättre när du är bra. När du blivit ännu bättre måste du bli än bättre och så vidare.

Varför? Jo, dina konkurrenter ser ju dig först springa förbi och ta ledningen och då vill ju dem bli minst lika bra. Dem satsar och tar actions och vips så börjar dem närma sig dig/er. Om ni i det läget du slutar att satsa framåt så är ni förlorade.

Så, ett vinnande koncept är naturligtvis att alltid satsa på SEO och göra olika riktade kampanjer. Det smartaste är också att jobba med samma personer&byråer om det går.

4. Det är gratis med SEO!

Nej. Åter nej. Ingenting i livet eller affärer är någonsin gratis så varför skulle SEO vara det.
Det kostar att synas långsiktigt i form av bra expertis, partners, verktyg och andra insatser över tid.

Det som är avgörande är också vilken bransch du verkar inom och inom vilket geografiskt område du vill förbättra eller behålla din synlighet på Google.

5. Mer sidor är bra - gärna tusentals sidor

I sökmotoroptimeringens tidiga dagar så var det relativt vanligt att man skapas sidor för alla möjliga sökord och man tog gärna i lite extra för att skapa sidor för både singular och plural. Då var man ju hemma. Trodde man.

Träffar du på en byrå som packar på dig ett stort antal sidor kopplade till ett sökord så ska du se upp - duktiga sökmotoroptimerare och byråer i SEO-branschen vet hur man skapar relevant innehåll, unikt innehåll och framförallt äkta innehåll. Ha kvalitativa sidor på din hemsida istället för kvantitet. Sen finns det vissa branscher och typer av hemsidor som måste av naturliga skäl ha många sidor. Det gäller t ex större e-handlare.

Gå inte på allt du hör om seo och sökmotoroptimering. Vissa saker stämemr inte. Läs om olika myter om seo 2018, 2019

6. SEO handlar bara om att lura sökmotorerna

En vanlig uppfattning är att sökmotoroptimerare jobbar med att "lura sökmotorerna" för att få bättre ranking. Det är ju naturligtvis fel. Duktiga sökmotoroptimerare jobbar främst med att tillgodose Googles krav och behov och (framförallt) att möta besökarens krav och behov av relevant och äkta innehåll.
Bra SEO handlar om att på olika plan skapa en bra användarupplevelse och i längden engagemang med besökaren.

7. Google avskyr SEO

Ibland kan det tyckas som att t ex Google inte giller SEO. Det kan ha att göra med att många fortfarande ser SEO som en utgift och inte som en investering. Google motarbetar allt som kan betecknas som fusk när det gäller sökmotoroptimering. Det är den stora skillnaden.

8. Spendera mycket på Google Ads och du får bättre ranking i organiska sökresultat

Det här är det lätt att tro. Till viss del kan man tor att det är så eftersom att i stor utsträckning så är det så att trafik driver trafik.
Men att tro att köpa annonser via Google Ads och på så sätt få en högre position i rankingresultaten är helt fel. En sida med mycket trafik och engagemang i form av kvalitativa länkar ger dig bättre förutsättingar att lyckas med ditt organiska SEO-arbete.

9. SEO handlar bara om ranking på viktiga sökord och att bygga länkar

Än idag 2018, 2019 är det väldigt många som fortfarande tror att det enbart handlar om att bygga länkar och att synas på dem viktigaste sökorden för din site.
Men fokus måste alltid ligga på att skapa det innehåll som besökaren vill läsa eller se. Det viktiga är att inne hållet svarar på besökarens frågor den kommer in till din hemsida med. Kan du göra det så har du lyckats. Om besökaren inte hittar det som den letar efter så lämnar dem din site i vilket fall så innehållet är vikigt.
Det är också lätt att glömma hur viktigt det är med vad man kallar för longtail sökord och bra, relevanta sökord som har mindre sökvolym. Men länkar är fortfarande oerhört viktigt för ditt SEO-arbete men tänk på att en mix av relevanta och kvalitativa länkar till din site är det viktigaste du ska tänka på när det gäller länkar.
Återigen - Google och andra sökmotorer gillar inte fusk och manipulation.

10. Sociala medier ger er hemsida länkkraft

Enbart din blotta närvar på sociala medier för ditt företag ger inte en "boost" i rankingen på Google. Men man kan få bra resultat genom olika aktiviteter i sociala medier genom att t ex fler personer upptäcker er och ert varumärke och sprider det vidare till sina följare. Det kan då generar t ex länkar från olika bloggar som i sin tur då kan ge er en viss skjuts uppåt i resultaten på Google.

Låt mig få hjälpa just Er med er lokala sökmotoroptimering, SEO.

Kontakta mig direkt för att få hjälp med er lokala seo, sökmotoroptimering

"Vill du nå dem resultat du kan uppnå - anlita en mer personlig seo-konsult. Anlita mig!"

Magnus Strandberg. Sökmotorokonsult Göteborg, Borås och Sverige. 
								Jag gillar att hjälpa er at synas bättre och på rätt sätt på google.

kontakta mig

Sökmotoroptimering Borås, göteborg. Kontakt magnus strandberg när ni är i behov av en mer närvarande partner för er digitala marknadsföring och seo, sökmotoroptimering.

Kontakta mig när ni behöver hjälp med att synas bättre på google och andra sökmotorer. Vill du ha en högre placering i sökresultat på google - anlita mig, jag kan sökmotoroptimering.
Med mig får Ni en mer personlig och mer närvarande partner i erat digitala arbete. Oavsett om ni vill ha en ny websida, hjälp med er websida, behöver få texter skrivna eller vill ha riktigt och proffesionell hjälp med att synas på sökmotorer - sökmotoroptimering.
Magnus Strandberg - sökmotoroptimering i Borås och i Göteborg.

Ring mig på

+46739 65 12 00

Maila till mig:

magnus(at)magnusstrandberg.se

Ser fram emot att få höra från just Dig och även presentera närmare vad jag kan hjälpa Er med!