SEO Analys - varför är det viktigt?

Att förstå hur sin hemsida presterar och hur väl den möter kraven för sökmotoroptimering är vitalt.
Förstår du inte det så vet du inte heller vad du ska fokusera på.

Investera i en SEO analys - det kan vara er bästa investering på länge.

Att ständigt utveckla sin hemsida och sin digitala närvaro är oerhört viktigt idag. Man måste följa med i olika trender, utveckling och andra faktorer som påverkar ens digitala marknadsföring. Det är därför viktigt att göra en SEO analys på kontinuerlig basis.


Därför ska du göra en SEO Analys

Ingenting är statiskt, i alla fall inte mycket. När det handlar om er digitala närvaro och er hemsida så är det verkligen så. Google, t ex, ändrar sina algoritmer mer än 3,500 gånger per år. Det innebär att dem ändrar förutsättningarna flera gånger varje dag i snitt. Som du förstår så är det svårt att ha koll på alla ändringar som görs och vilka nya direktiv man ger från Googles sida.
Men gör ni en översyn av er hemsida (seo analys) så ökar ni era chanser att fortsätta ligga bra till i sökresultaten samt att även utveckla er synlighet.
Men hur ska man göra en seo-analys då?

Att göra en seo analys innebär att man ser över och granskar sin hemsida med syfte att se till så den är sökmotoroptimerad - det vill säga om hemsidan har möjlighet att synas bra i olika sökresultat.
När man gör en seo-analys så utgår man från två huvudspår - det ena är den tekniska biten av hemsidan och den andra är innehållet på hemsidan. När det gäller länkar så lägger jag in det under delen för innehållet på hemsidan.

Olika delar i en seo-analys

En SEO analys bör man med fördel dela upp i olika delar och avsnitt för att göra det tydligare och mer strukutrerat.
Dessa delar tycker jag ska vara:
Faktainsamling inför analysen
Hemsidans aktuella laddningstid - här bör man naturligtvis titta på alla viktiga sidor på hemsidan
Hemsidans struktur
Olika målsidors struktur och innehåll
Samt en off-site analys - här handlar det uteslutande om länkarna

Hur är nuläget när det gäller er synlighet på Google?

Hur syns ni egentligen för er målgrupp när dem söker efter era tjänster och produkter?

Det gäller att från början ha koll på hur ni syns just nu och vilka sökord ni syns på och vilka sökord ni inte syns på. Genom att göra bra förberedelser inför er seo-anslys så får ni värdefulla insikter som är viktiga att förstå. Om ni inte förstår er situation i nuläget hur ska ni då kunna förbättra den?
Var transparent och åsidosätt prestige och annat som kan sätta käppar i hjulet för er - ni ska ju trots allt utveckla hemsidan.

SEO Analys - med en analys av din hemsida ökar du chanserna att synas bättre och framförallt på sökningar som är relevanta. Få hjälp med en seo analys idag.

SEO Analys - har ni sett över hur er hemsida presterar?

Att med jämna mellanrum utföra en analys och översyn av sin hemsida ger er värdefulla insikter om vad ni kan förbättra och utveckla.
Det handlar inte om att hitta fel utan snarare möjligheter och nya vägar

Vill ni få hjälp med en seo analys för er hemsida? Maila mig så återkommer jag.


Hur bra lyckas era konkurrenter med SEO?

Vet ni vilka era främsta konkurrenter är online? Jag säger att ni troligen inte har koll på det. Gör därför också en konkurrentanalys där ni tar reda på och får fakta om vilka konkurrenterna är, vilka sökord syns dem på och vad gör dem annorlunda mot vad ni gör?
Ni kommer hitta konkurrenter som gör riktigt bra ifrån sig och kolla mer ingående på dem. Dem har ju lyckats och försök därför få inspiration från deras arbete för att se om ni kan göra något liknande.