SEO Analys - så gör du


Vad ska man tänka på när man gör en SEO-analys?

En analys av er hemsida (seo analys) är kanske den viktigaste investeringen ni gör under året. Den kommer ge er insikter om hur ni ytterligare kan förbättra och utveckla er hemsida och er organiska synlighet på Google.

SEO Analys.

Varför ska man göra en seo analys?

Jag anser att ni ska göra en seo analys minst en gång på 12 månader. Beroende på vilken typ av hemsida ni har så kan det vara aktuellt med att göra en analys var sjätte månad.

En analys av er hemsida består av flera olika delar och varje del är viktig.

Ingenting är statiskt, i alla fall inte mycket. När det handlar om er digitala närvaro och er hemsida så är det verkligen så. Google, t ex, ändrar sina algoritmer mer än 3,500 gånger per år. Det innebär att dem ändrar förutsättningarna flera gånger varje dag i snitt. Som du förstår så är det svårt att ha koll på alla ändringar som görs och vilka nya direktiv man ger från Googles sida.
Men gör ni en översyn av er hemsida (seo analys) så ökar ni era chanser att fortsätta ligga bra till i sökresultaten samt att även utveckla er synlighet. Men hur ska man göra en seo-analys då?

Att göra en seo analys innebär att man ser över och granskar sin hemsida med syfte att se till så den är sökmotoroptimerad - det vill säga att hemsidan har möjlighet att synas bra i olika sökresultat.
När man gör en seo-analys så utgår man från två huvudspår - det ena är den tekniska biten av hemsidan och den andra är innehållet på hemsidan. När det gäller länkar så lägger jag in det under delen för innehållet på hemsidan.

Olika saker som ingår i en seo analys:

Teknisk analys

Är hemsidan indexerad på rätt sätt? Hur snabb är laddningstiden för de olika sidorna på hemsidan? Har ni all meta-taggar inlagda korrekt? Är bilderna optimerade? Har ni en sitemap?
Det där är bara några få exempel på olika saker som jag tycker ska ingå i en analys av er hemsida. Som ni förstår så krävs det en del kunskap och en hel del tid för att dels utföra en korrekt teknisk analys av hemsidan men även till att implementera de ändringar man kommer fram till i analysen.

Jag hjälper er till en djupgående teknisk analys av hemsidan till ett bra pris - skicka ett mail till mig så återkommer jag så fort jag kan.

Content analys

En content analys görs bland annat för att se vad er målgrupp (målgrupper) söker på, hur dem söker och när dem söker. Det här ger insikter om vilken typ av content (och annat) som kan vara intressant för er att satsa på.

Man ska vara medveten om söktrender, sökvolymer och annat som över tid är fluktuerande det vill säga som förändras av olika anledningar. Det hittar jag när jag gör en content analys.

Onpage analys

När man gör en onpage analys tittar man på olika saker på utvalda sidor på er hemsidan. I den bästa av världar så tittar man på samtliga av era sidor på hemsidan.

Vid en onpage analys tycker jag man ska titta på om sidan följer Googles guidelines, hur enkel den är att använda, möter man sökarens intentioner med sin sökning med mera.

Jag hjälper er gärna med en onpage analys av olika sidor på er hemsida utan att vara onödigt dyr.

Konkurrensanalys

Det här innebär att man tittar på era konkurrenter, omvärlden, er bransch och förändringar i näringslivet som kan tänkas påverka.

Eftersom jag anser att SEO är affärsutveckling så är det här en punkt som är viktig i mina ögon. Hur står jni er mot era konkurrenter? Vilka ytterligare områden kan ni satsa på? Vad händer i omvärlden?

Länkanalys, offpage analys

Här handlar det till stor del om att göra en länkanalys av er hemsida. En länkanalys kollar bland annat på vilka som länkar till er hemsida och vilka sidor på er site, hur ser era internlänkar ut och hur länkar ni ut från er hemsida.

När man pratar om länkar 2020 så ska man vara medveten om att köpa länkar i för stor utsträckning inte ger er något bra resultat över tid. Idag handlar det mer om att få länkar som är relevanta för er hemsida. Man pratar mycket om outreach seo och att bygga mer samarbeten som ger värde över tid.

Hör du uttrycket organiska länkar av en seo byrå så fråga grundligt vad dem menar med det. Att bara jobba med organiska länkar innebär att man inte gör något arbete alls för att få länkar - man skapar innehåll via SEO som man hoppas på ska ranka bra på Google för att på så sätt få personer att länka till sin hemsida. Det är inte många som lyckas med det på ett bra sätt.

Istället ska man arbeta med att få andra sidor att skriva om er verksamhet, produkt eller tjänst för att på så sätt få länkar. Det är en bättre strategi som ger er länkar som hjälper er hemsida ranking.