Email Marketing, Epost Marknadsföring

Marknadsföring via epost är fortfarande en kanal som ni ska satsa på. Email marketing går mer och mer mot interaktivt innehåll och att skapa en relation på mottagarens villkor. Men hur gör man?

Email marketing - marknadsföring via epost

Vad är email-marketing?

Marknadsföring via epost (email marketing) har funnits med en lång tid som en del i den digitala marknadsföringen men har av naturliga skäl varit sedd som spammigt. Men det kommer ske förändringar nu och det är bara till det bättre som jag ser det.

97 % av oss använder epost och 68 % gör det varje dag. Du ser kanske potentialen i att kunna kommunicera med befintliga och blivande kunder i en kanal som dem faktiskt använder. Men hur ska man jobba med epost marknadsföring och hur gör man?

Vad är email listor och hur fungerar dem?

En maillista är som det låter en sammanställning över epost-adresser. Att samla på sig en lista med epost adresser till personer som vill ha epost från er tar tid. Det finns tyvärr inga genvägar om du vill bygga en hållbar lista - du är ju inbjuden av personerna till en del av deras vardag. Utnyttja inte det på fel sätt! Jag tycker du ska undvika att köpa färdiga listor då dessa bara är numerära det vill säga dem innehåller ett stort antal adresser men en liten del av dessa är faktiskt intresserade av er produkt eller tjänster. Vill du få epost om något du inte är intresserad av?

En nyckel till att lyckas med email marketing är att locka in personer som faktiskt vill ha era mail och utskick. Man kan samla in dessa på olika sätt och ett vanligt sätt är att erbjuda personer att följa er via nyhetsbrev t ex. Andra jobbar med att t ex ge en gåva eller ett erbjudande om dem anmäler sig till listan. För er verksamhet finns det inget rätt eller fel utan det är era förutsättningar, er bransch och era mål med er epost marknadsföring som styr.

Hur skriver man ett bra och intressant mail?

När ni skickar ett mail till någon som är med i en utskickslista så har ni bara ett fåtal sekunder på dig att fånga personens uppmärksamhet. Det är alltså viktigt att ni tänker igenom innehållet i era olika utskick.

En intressant rubrik är avgörande

Att få till en bra rubrik som är intressant eller kanske lite av en "cliff-hanger" ökar utskickets open rate oerhört mycket.
Rubriken ska vara tydlig, inte för lång och vara inbjudande. Skriv den med ca 30-45 tecken för att undvika att din rubrik "klipps" av olika epostklienter. Använd inga versaler eller t ex utropstecken om dem inte ska vara där. Dagens spamfilter är riktigt duktiga på att känna igen vanliga tillvägagångssätt när man vill spamma någon.

Tänk på att använda förhandsvisningstexten på ett bra sätt. Det är den som du ser direkt efter rubriken i mailet och är ett utmärkt tillfälle att beskriva och locka mottagaren att läsa mailet. Var beskrivande i den texten och försök locka in utan att för den skull vara för pådrivande. Håll också texten till ca 45 - 50 tecken och spamma inte.

Tydlig avsändare i epost utskicken

Försök att vara lite personliga när ni skickar era utskick. Era mottagare föredrar med all säkerhet en personlig avsändare framför ett företagsnamn t ex. Som med så mycket annat så vinner man förtroende om man är lite mer personlig än bara skriva något i stil "Hälsningar Företaget AB". Jag har i mina mail "Magnus - din seo konsult".

Korta tydliga budskap

Precis som du så har också dina mottagare begränsat med tid varje dag. Det gäller att förstå det och vara övertydlig i sin kommunikation via sin email marketing. Se till att mailen är korta, lätta att förstå och också att budskapet är tydligt och lätt att ta till sig. Håll er också till ett budskap per utskick - det blir enklare för er men också framförallt för mottagaren att spara mailen i olika folders.

Använd alltid en CTA

Eftersom vi idag möts av ett stort antal budskap genom många olika kanaler varje dag så gäller det att sticka ut. Det gör man bland annat genom att använda sig av olika CTA - Call To Action. Få fram ditt budskap och placera din CTA synligt. Tänk på att många mailprogram kommer blockera bilder så skriv en bra alt-text till din CTA.

Genom bra email marketing når ni personer som redan är intresserade av ert företag och era produkter. Utnyttja det på rätt sätt.

Använd epost marknadsföring på rätt sätt!

Genom att förstå hur ni ska göra er email marketing så har ni stora möjligheter till nya affärer, nya kunder och en förbättrad omsättning.

Men likaså kan det också förstöra väldigt mycket om ni gör det på fel sätt.

Vill ni få hjälp med era epost utskick? Maila mig så återkommer jag.