Vad är marknadsföring? Smarta metoder för att utveckla er digitala marknadsföring
Digital Marknadsföring

Vad är digital marknadsföring?

Läser du på wikipedia om vad marknadsföring är så kan du läsa att det är olika aktiviteter som ett företag gör för att fånga befintliga kunders och potentiella kunders intresse för företagets erbjudande (tjänster och/eller produkter) Men vad menas egentligen med det idag 2020?

När man idag pratar marknadsföring så pratar man egentligen om digital marknadsföring/onlinemarknadsföring. I grund och botten handlar det om att ge ert varumärke rätt ansikte och att skapa relationer med era olika kunder som håller, skapar värde för kunden (och er) men som framförallt ger goda kundrelationer.

Varför ska man göra marknadsföring?

Låt oss ta det från början. Ett företag finns främst av två anledningar – det ena är för att du vill tjäna pengar och det andra för att du vill ge personer något. För att göra det så behövs det kunder och det behövs försäljning. För att nå ut till kunder och få försäljning så måste du berätta om ditt företag och de produkter och tjänster som du erbjuder – du måste med andra ord marknadsföra företaget.

Men all form av marknadsföring innebär en satsning som pågår under lång tid. Visst, olika kampanjer pågår endast under en begränsad tid men själva marknadsföringen av ditt företag pågår hela tiden. Sedan internet infördes så har behovet av marknadsföring i nya kanaler utvecklats och nu idag så är det viktigt med en plan för er marknadsföring som genomsyrar allting ni gör. Det kan handla om allt från hur era företagsbilar ser ut, hur ni marknadsför er hemsida till hur ni faktiskt gör betald annonsering.

Tänk också på att en sådan sak som er signatur i eposten kan bidra till positiv marknadsföring.

Vem ska man marknadsföra för?

När du marknadsför ditt företag (eller en produkt, tjänst som ni erbjuder) så måste ni veta vilken er målgrupp är. Ni behöver identifiera vem som är er kund och vilka behov dessa personer (eller företag) har.

Kunskapen om era kunder är ovärderlig för er och utgör också själva kärnan i er samlade marknadsföringsplan. Den styr hur ni arbetar med sökmotoroptimering (SEO), vilken typ av kommunikation ni utför till hur ni formar era annonser.

Vilka metoder för marknadsföring finns?

Det finns en rad olika sätt som du och ditt företag kan marknadsföra er på eller via. Idag så har internet och onlinemarknadsföring bidragit till att du har långt fler möjligheter än tidigare till att nå ut till just rätt personer.

Några av de viktigaste metoderna för marknadsföring är (enligt mig):

(Sökmotoroptimering) SEO

- Teknik, verktyg för att synas bra i t ex Googles organiska sökresultat. Man gör det genom att identifiera vilka sökord, sökfraser som er målgrupp använder sig av när dem söker efter produkter och tjänster som ditt företag erbjuder.

Content marketing (eller innehållsmarknadsföring)

- Genom redaktionellt innehåll (bland annat) fånga din målgrupp med innehåll som dem letar efter och skapar det värde som du vill åt och som dina kunder letar efter.

Annonsering på Google

- Annonsering t ex genom att annonsera på Google med deras verktyg Google Ads. Att annonsera digitalt är idag en mycket effektiv marknadsföringsmetod men glöm inte den ”analoga” marknadsföringen, framför allt om det är lokal marknadsföring det handlar om.

Riktad marknadsföring

- T ex nyhetsbrev, e-post marknadsföring, sms-marknadsföring. Det viktiga att komma ihåg här är att få mottagarens samtycke till att bli kontaktad via riktad reklam.

När ska du marknadsföra ditt företag?

Se på marknadsföring som något som är kontinuerligt och som ska behandlas som att det är en ”färskvara”. Det finns alltid tidpunkter när du och ditt företag behöver göra lite extra insatser när det gäller marknadsföringen. Det kan t ex vara vid lanseringen av ditt företag, en ny produkt som ska lanseras eller kanske inför er viktigaste period på året, er högsäsong.

Men kom alltid ihåg att er marknadsföring är något som alltid pågår i nästan allting som ni gör. Det kan handla om hur ni är representerade vid olika mässor och event, till hur ni klär er vid kundbesök, till hur ni kommunicerar med leads och nya kunder till ren annonsering.

Era kunder är idag mer känsliga för yttre faktorer som negativ publicitet, konkurrenters olika agendor, konjunktursvängningar och annat som påverkar kundens situation och de val man är beredd att göra.

Men mina sista ord blir – vilka metoder och vilka olika aktiviteter du bör satsa på när det gäller din marknadsföring är helt och hållet beroende på ditt företags situation, produkt, tjänster, bransch, ditt företags målgrupp och mycket annat. Vill du veta mer om hur ditt företag kan marknadsföras på – hör av dig till mig så ger jag dig idéer.

Tack för att du läst,
Magnus

Vill du få reda på hur jag kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

Boka telefonmöte