SEO för e-handel
SEO

3 tips för seo för e-handel


Du har kanske satsat tid och pengar på att bygga upp en snygg nätbutik med ett väl avvägt urval av produkter. Efter lanseringen tittar du i Google Analytics flera gånger per dag bara för att konstatera: det är tomt i butiken. Eller – du har kört e-butik ett tag redan men får bara kunder när du betalar för trafiken genom annonser i Google.
Effektivt men kanske lite dyrt.

Lösningen stavas SEO, sökmotoroptimering. Med hjälp av SEO kan du få ett mer eller mindre ständigt flöde av besökare till din e-handel utan att betala ett öre per klick. Det låter nästan för bra för att vara sant, men det är det som är tjusningen med sökmotoroptimering. Givetvis innebär det kostnader för att anlita en SEO-byrå för att lägga upp en strategi för e-handel men det är mer som en investering snarare än en löpande utgift.

Använda SEO-byrå eller inte – det handlar om hur mycket du är villig att lära dig och hur mycket av din egen tid och kraft du vill lägga ner. För de flesta företag lönar det sig att ta in extern kompetens. Här är i varje fall 3 tips på hur du kan komma igång med SEO för din e-butik.

1. Förstå kunden


Det är lätt att snöa in på ditt område. Du som butiksinnehavare kan liknas vid en expert. Det som finns i butiken och hur den är uppbyggd kan kännas självklart för dig. Men hur upplever en kund din e-shop? Det är en nyttig övning att försöka sätta sig in i hur kunden tänker.

Ofta landar man i att användarupplevelsen måste förbättras. Det kan till exempel handla om att:

· Skapa enklare struktur bland kategorier · Skapa tydligare menyer · Göra sidan snabbare · Skapa interna länkar mellan produkter och artiklar på sajten · Skriva bättre produktbeskrivningar · Ge tips på andra liknande produkter

Varför är detta viktigt? Det finns två aspekter. Användarupplevelsen är viktigare än någonsin för SEO. En bättre användarupplevelse leder nämligen ofta till en bättre ranking. Dessutom innebär det att dina besökare köper mer i butiken.

Om du utgår från att skapa den ultimata användarupplevelsen har du redan kommit en bra bit på vägen med din SEO för e-handel.

2. Skapa bra innehåll


Varje gång du lägger upp en vara i din butik har du en ny möjlighet att få gratis trafik från Google. En av de viktigaste aspekterna för SEO är att skapa bra innehåll. Utan texter på sajten har sökmotorerna mycket liten information att använda för att bedöma vilken ranking sajten bör få.

Bra innehåll innebär bland annat att skriva välformulerade, konkreta och beskrivande texter. I en e-butik kan det till exempel vara att lägga krut på att skriva bra produktbeskrivningar och kategoritexter.

Gör din research. En välskriven produktbeskrivning på 200 – 300 ord kommer att ha mycket bättre chans att dra in trafik från Google än en kort text på 50 ord.

Kategoritexterna får gärna vara ganska uttömmande och beskriva vad en viss kategori innehåller. Använd synonymer och skriv naturligt.

Allt du kan göra för att få Google att förstå innehållet bättre är nyttigt. Du kan till exempel använda underrubriker (så kallade H2:or och kanske även H3:or).

Försök inte gissa dig till vad folk söker efter på nätet! Du kommer att ha stor nytta av ett verktyg för att göra nyckelordsanalys.

Tips – Skapa en blogg för din näthandel. Där kan du gå in på djupet på ämnen som folk söker efter. Skriv uttömmande och informerande om varje ämne. Passa på att länka till olika produkter där det passar.

3. Bygg länkar


På nätet fungerar länkar som en slags signal om att ett visst innehåll är relevant och bör ranka högre. En gång i tiden gick det utmärkt att skaffa länkar till höger och vänster, t.ex. från länkkataloger. Den tidens sökmotorer tyckte att det var tillräckligt för att ge en viss e-handelsbutik bättre ranking.

Idag är det mer komplicerat. Du behöver skaffa länkar från sajter av hög kvalitet, inte från spammiga webbplatser. Det är en fördel om länkarna ligger i ett vettigt sammanhang, t.ex. i en artikel som även gärna är tematiskt relevant för din butik.

Hur bygger man länkar? Lättast är att anlita en SEO-byrå som redan har både kontaktnät och välbeprövade metoder. Annars är en metod att skapa bra innehåll och tipsa andra om det. Länkbyten är vanliga också. Det går även att köpa länkar men det kan vara riskfyllt om Google upptäcker det.

Tips – MOZ har en bra guide om länkbygge för nybörjare.

Tack för att du läste och jag hoppas du fick med dig nya insikter,
Magnus

Vill du få reda på hur jag kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

Boka telefonmöte