Digital marknadsföring med hjälp av Google Ads
Google Ads

Betald digital marknadsföring - syns när dina kunder har behovet

Digital marknadsföring är på många sätt helt annorlunda jämfört med mer traditionell marknadsföring. Du har helt andra möjligheter att lyckas med din strategi för digital marknadsföring idag jämfört med tidigare. Läs om varför den nya tidens marknadsföring är superhet och superviktig för er.

Den traditionella handlar mer om att företaget kommunicerar till kund (inte md) genom vad man brukar uttrycka ”push media” – man slänger ut budskap, erbjudanden och annat med hopp om att mottagaren ska fastna för budskapet.

Den digitala marknadsföringen däremot finns på mottagarens villkor. Man har fokus på att låta konsumenten söka efter era produkter, tjänster och synas vid just dessa tillfällen. Det är den stora skillnaden enkelt förklarat. Vill man göra det ännu enklare skulle jag säga att man har gått från att jaga konsumenterna till ett köp till att istället vara tillgängliga vid dem tillfällen som konsumenten själv väljer att söka upp er.

Google Ads – annonsera på kundens villkor

För att förklara ytterligare vad digital marknadsföring är för något så ger jag er ett supertydligt exempel – nämligen Google Ads.

Med annonsering via Googles plattform så syns ni NÄR konsumenten själv söker efter era produkter eller tjänster. Ni bestämmer själva er målgrupp, tidpunkter och vid vilka sökningar som ni vill synas på. Utöver det har ni en mängd annonsalternativ att välja bland.

Du ser själv vilken enormt stor skillnad det är på den här typen av betald marknadsföring jämfört med den mer traditionella marknadsföringen. Ni syns på konsumentens villkor och det är bara positivt. Självklart ska ni inte sluta med den ”äldre formen” av marknadsföringen men missa inte att komplettera med den digitala.

Få personer att klicka på dina Google annonser

Det finns en enskilt avgörande faktor som gör att en person klickar på en betald annons i Google – och det är för att få svar på en fråga. Den som söker har redan ett behov redan innan denne själv aktivt söker efter er.

Olika undersökningar visar att någonstans mellan 65 -7 0 % av alla klick på annonserna i sökresultaten görs av personer/konsumenter som redan bestämt sig för att köpa. Dem är alltså redan intresserade av er produkt – säg en annan del inom marknadsföring som kan mäta sig med det.

För dig som annonserar handlar det om att identifiera konsumenterna frågor, behov och förväntan. Om en person söker på t ex ” var hittar jag Calvin Klein parfym” är intresserad av parfymer från Calvin Klein och kommer troligen att klicka på en annons med en rubrik som innehåller ”Calvin Klein parfym”.

Varför klickar man på en Google annons?

Anledningarna till att man klickar på en Google Ads annons är flera. Det viktigaste som du måste förstå när du ska annonsera på Google är att det är mottagaren som sätter reglerna – det vill säga att du måste förstå dem som är intresserade av dina produkter eller tjänster.

Några anledningar till att man klickar på en annons i Google:
1. Titeln (rubriken), beskrivningen eller bilden är så pass övertygande att man klickar på den. Försök hitta de punkter, saker som gör att man klickar. Det kan till exempel handla om låga priser, trygghet, bra service eller möjligheten till anpassade lösningar.
2. Ett känt varumärke nämns i texten. Det här är viktigt – personer tenderar att interagera mycket mer med varumärken som man känner till sedan tidigare.
3. En annons som är placerad högt upp i sökresultatens annonsyta. Du kan förbättra din annonsposition genom att ha bra kvalitet på dina annonser, rätt innehåll och bud som är konkurrenskraftiga för sammanhanget.
4. Får svar på sin sökfråga. Lyckas du svara på skarens behov och intentioner så har du lyckats. Genom relevant innehåll i dina annonser i sökresultatet så ökar du dina chanser rejält.

Det här var lite kort om betald digital marknadsföring via t ex Google Ads.

Tack för att du läste och jag hoppas du fick med dig nya insikter,
Magnus

Vill du få reda på hur jag kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

Boka telefonmöte