Amazon SEO – hur ska man sälja på Amazon?

Generellt sett när vi tänker och pratar om seo så har vi Google i tankarna – fullt naturligt eftersom det är sökmotorn som vi alla använder.
Eller i alla fall ca 96 % av oss. Men vad gäller för Amazon och vad behöver du tänka på nu när man lanserar i Sverige?


Magnus Strandberg - konsult inom digital marknadsföring, onlinemarkandsföring

Vill du få hjälp med Amazon SEO?

Ditt förnamn (*)
Er hemsida (*)
Din e-postadress (*)

Hur gör man för att ranka på Amazon?

Idag är det en självklarhet att ha en e-handel om man säljer produkter och man har även andra samarbeten där man lägger upp sina produkter – jag tänker givetvis på plattformar som t ex cdon.com. Men nu har vi på riktigt även amazon att ta hänsyn till.


Har du en produktsida på Amazon så vill du såklart att den ska bli synas så högt upp som möjligt när intresserade personer söker efter den produkten på plattformen. Men precis som med SEO för sökmotorer så finns det även risker med att inte göra sin amazon seo på ett korrekt sätt.


En annorlunda algoritm


Amazons algoritm fungerar annorlunda jämfört med t ex Googles och Bings olika algoritmer och enkelt förklarat så är det inte alls lika många faktorer och rankingsignaler som spelar roll.


Tro nu inte att det här gör att det är enklare att ranka bra på Amazon för dina produktsidor för riktigt så enkelt är det inte. Det handlar helt enkelt om att det är en annan approach till arbetet med att synas högt upp i sökresultaten på Amazons plattform. Skillnaden är såklart att plattformen är en köp/sälj plattform först och främst.


Hur fungerar Amazons algoritm?


Deras algoritm, framtagen och utvecklad av dotterbolaget med samma namn, kallas för A9. För att förstå hur denna algoritm fungerar så måste man också förstå att Amazon i grund och botten bara har ett enda mål – att sälja så mycket som möjligt och tjäna så mycket som möjligt.


Till skillnad mot till exempel Google så är sökningar som genomförs på Amazon vad man kallar för ”transactional”. Därför kan man också konstatera att deras algoritm egentligen bara kollar på några få saker när den crawlar och bedömer olika produkter och produktsidor. Ett par av dessa är:


• Relevance
• Performance


Genom att du lägger fokus på dessa två oerhört viktiga faktorer och signaler så kommer du öka konverteringar och i slutändan sälja mer.


Men relevance och performance kan man bryta ner i flera underkategorier och det tänkte jag att vi skulle titta på nu.


Relevance relaterade ranking faktorer på Amazon


Vi börjar bra – du kan påverka relativt enkelt genom att använda relevanta sökord strategiskt och korrekt. Använd dessa smart på följande platser:


Produkttiteln
Det här är troligen den viktigaste saken att ha med i sin optimering för Amazon. När det gäller relevance aspekten av seo-arbetet så är produkttiteln viktig som faktor. Få med dina viktigaste sökord för produkten i titeln.


Några tips att tänka på när du skriver din produkttitel för Amazon:


• Inkludera ditt varumärke
• Få med en tydlig beskrivning av vad produkten gör
• Specificera färgen/färgerna på produkten
• Försök få med en viktig komponent som din produkt har, t ex materialet
• Storleken på produkten
• Eventuellt få med antal, mängd eller dylikt

Men en sak som är gällande här precis som hos sökmotorerna – undvik att överoptimera dina sökord. Gör du det så kommer din titel och description inte bara vara svår att läsa utan även vara påtalande spammig och kommer ge er negativa effekter.


Använd ditt/ert säljnamn
Det finns tillfällen där säljarnamnet kan ha en positiv påverkan på rankingen på Amazon.


En del säljare/marknadsförare har sett att det går att få bättre placeringar för specifika produkter i dem organiska sökresultaten om dem har det viktigaste sökordet i säljarnamnet.


Amazon Backend Keywords

Man kan förklara backend keywords som gömda keywords. Dessa används enbart på backend-sidan av ditt Amazon-konto. Syftet och målsättningen med den här typen av optimering är att berätta för algoritmerna att en specifik produkt riktar sig mot ett specifikt sökord på siten. Enkelt sagt.


Man kan jämföra dessa med meta-tags för Google och Bing som ju berättar var sidan handlar om. Det finns fem olika fälts som du kan fylla i och alla har en begränsning på 50 tecken – överskrider du det så riskerar du att dina backend keywords inte kommer indexeras på Amazon.


Här är fem regler att tänka på:


1. Använd sökordet en gång. Bara en gång.
2. Använda inte ”quote-marks” då dessa tar onödig plats och har inget syfte.
3. Kommatecken kommer ignoreras av algoritm.
4. Använd inte för många variationer av samma sökord
5. Inkludera variation i stavning och synonymer


Ditt Brand Field
Din produkts ”brand field” (fritt översatt till produktområde, kategori) syns på produktsidan precis ovanför titeln och huvudrubriken. Den länkar till olika sökresultat för liknande produkter från samma varumärke – så när du lägger in dina produkter tänk på att stava ditt varumärke på exakt samma sätt. Varför är det viktigt då? Jo, tänk så här. Om en person har kommit in på en av dina produktsidor men känner att det inte är exakt det som personen letar efter så är det ett bra sätt att behålla personen hos dig att få denne att söka bland dina andra produkter, eller hur?


Ett känt sökbeteende på Amazon är just att man söker via varumärket och det är också en anledning till att ha med sitt varumärke där man kan och att det stavas likadant överallt.


Dina produktbeskrivningar och olika listor

Det här är intressant tycker jag. Produktbeskrivningar och punktlistor går hand i hand. Båda ger mer information om produkten så det är en riktigt bra möjlighet för dig att vara så detaljerad och inbjudande som möjligt. Självklart ska du få med dina viktigaste sökord här också.


När det gäller dina produktbeskrivningar så är det viktigt att texten är läsbar, är naturligt uppbyggd och också inbjudande ur ett säljperspektiv.


Vad gäller punktlistor så är det samma sak här. Denna typ av innehåll är enkelt att ta till sig, enkelt att läsa och ger en tydlig och sammanfattande bild av produkten. Dessa är också något som man letar efter när man kommer in på en produktsida.


Var tydlig med att du får fram fördelarna med din produkt och försök få med all nödvändig information som till exempel mått, viket, ingredienser och annat intressant och användbart. Här ska du också ha med dina viktigaste sökord men tänk på att det är viktigt att det sker naturligt i texterna. Till sist – kolla vad dina konkurrenter gör och försök alltid ha med mer nyttig information än dem på dina beskrivningar.


Performance relaterade ranking faktorer på Amazon


Det här är lite svårare att få total kontroll över helt enkelt för att det som påverkar ligger delvis utanför din kontroll. Men du måste ändå göra det du kan här för att få en din Amazon SEO bra.


Produktens pris
Det här behöver egentligen ingen ytterligare förklaring. Jag tror du förstår sambandet mellan priset på din produkt på amazon och hur mycket du tjänar och säljer. Har du priser som är konkurrenskraftiga jämfört med andra siter så kommer din conversion rate öka.


En aspekt på det här som en del ser förbi är hur ditt pris står sig jämfört med liknande produkter på amazon. Om många produkter inom samma kategori som din produkt säljs för ett lägre pris så kan du nog räkna med att följande händer:


• Du kommer inte sälja lika många som dem andra
•Amazons algoritmer kommer tolka det hela som att din produkt inte kommer sälja lika mycket och därmed finns risken att din produkt syns längre ner i sökresultaten.


En enkel sammanfattning om produktpriserna på Amazons plattform – ett för högt pris ger dig sämre ranking jämfört med konkurrerande produkter. Dock kan du ta ett lite högre pris om du t ex har fler och framförallt bättre recensioner och betyg.


Din Conversion rate på Amazon
Precis som priset så är även din conversion rate en viktig performance faktor för rankingen på organiska sökningar på plattformen. Men en nackdel (och utmaning) är att det blir svårt att få ut helt korrekt data för din conversion rate.


Det närmsta du kommer är att gå in på Reports – Sellers Centrals Detail Sales Page and Traffic. Här ska du sedan titta på Unit Session Percentage och det är helt enkelt antalet sålda enheter per besök.


Känner du att din conversion rate är för låg och att du borde ligga högre så är mitt råd att titta på dem olika faktorerna som jag tagit upp tidigare i den här artikeln.


Dina produktbilder
Studier visar att produkter med högkvalitativa bilder säljer mer. Det gäller även för dina produkter på Amazon. Här kan du läsa mer om produktbilder och conversion rate: https://cxl.com/blog/how-images-can-boost-your-conversion-rate/.


Amazon själva rekommenderar stora bilder för att dessa möjliggör zoom-funktionen på siten. Bilderna ska då vara minst 1000 pixlar på någon av antingen height eller width.


Recensioner på Amazon
Inte helt oväntat är recensioner något som är en stark performance relaterad ranking faktor. Titta själv på olika organiska sökresultat så ser du sambandet mellan bra recension och placering. Förvånansvärt stor korrelation tycker jag. Men å andra sidan så om du har en bra produkt och en bra tjänst så ska du premieras för det.


Men det här innebär inte att du kan köpa recensioner för att ranka högre upp. Amazon har förstått detta och motarbetar onaturliga recensioner och jobbar aktivt med det. Så gör det inte bara.


Ett bra sätt att få positiva recensioner är att följa upp med email ett par dagar efter leveransen och be dem helt enkelt skriva en recension på din produktsida.


Skulle du få många negativa recensioner så kolla på vad dem inte är nöjda med, kontakta dem om det går och få så mycket information som möjligt till varför dem är missnöjda och åtgärda det. Bra business är mitt ledord – använd det du med.


Sammanfattning om Amazon SEO


En lyckad satsning på SEO för Amazon handlar om att förstå och inse vad deras algoritmer letar efter och vill få ut av dig som säljare på plattformen. I grunden kan man säga att det handlar om att göra kunderna nöjda. Visst kan dina produktsidor optimeras på en mängd olika sätt men om du inte tänker på Relevacne och Performance så kommer du få det svårt att lyckas.


Om du gör en bra optimering och tänker på dem faktorer som jag har tagit upp på den här sidan så kommer du se förbättringar i sökresultaten, conversion rates och i slutändan en ökad försäljning.


Vill du få reda på hur jag kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

Boka telefonmöte